Închirierea unei mașini a devenit și în România un serviciu tot mai accesibil și cu această ocazie domeniul primește tot felul de inovații. În acest articol vom vorbi despre conceptul de car sharing care își face loc în piața românească.

Ce este „Car Sharing-ul”?

Conceptul se bazează pe ideea de a oferi spre închiriere mașina personală către șoferi care solicită acest lucru. Ideea este motivată de faptul că o mașină persoanală reprezintă cel mai mare consumator de resurse. Conform studiilor, o mașină se depreciază 60% în primii 5 ani de la achiziție și nu ar fi o problemă dacă mașinile noastre le-am folosi mereu. Însă de cele mai multe ori nu avem nevoie de mașină în permanență și acest lucru nu face nimic decât să cheltuim bani pe un lucru pe care nu îl folosim mereu.

De aceea, conceptul a fost înțeles de americani și usor se extinde în toată lumea, unde oamenii înțeleg că dacă închiriază mașina în timpul în care nu o folosesc, pot reduce sumele plătite pentru întreținere din câștigurile obținute la închiriere.

Serviciul este disponibil prin înscrierea mașinii sau solicitarii de închiriere într-un sistem online.

Car Sharing în România

Curentul fiind nou, la noi concurența este foarte redusă în acest domeniu. Pentru acest concept, l-am întâlnit pe Ovidiu Mihoc, fondatorul www.lendit.ro și l-am rugat să ne poveasca despre acest sistem care practic poate deveni business pentru toată lumea, începând de la cel care oferă spre închiriere, continuând cu cel care închiriază la un preț mai mic și nu în ultimul rând cel care face facilă această tranzacție, platforma unde se întalnește oferta cu cererea.

Care sunt avantajelele și dezavantajele acestui sistem? (ne răspunde Ovidiu)

Ovidiu:

Avantajele sunt substanțiale de ambele părți: pentru cei care doresc să închirieze o mașină, prețurile sunt mai mici (dispar taxele ascunse), conveniența mai mare (mașini mai aproape de consumatori), diversitatea mai mare de autovehicule precum și reducerea birocrației comparativ cu o companie tradițională de închirieri, iar pe partea cealaltă, proprietarii de mașini își pot reduce considerabil costurile de mentenanță. Dezavantajele ar putea fi creșterea nivelului de uzură a mașinii și riscurile asociate închirierii: accidentele și furturile. Ambele dezavantaje vor persista, însă putem să le minimizăm prin creearea unor sisteme de protecție (asigurare CASCO, instalarea GPS-ului și verificarea soferilor).

Tot pe Ovidiu, l-am întrebat care este viziunea proiectului său.
Ovidiu:
Pe viitor dorim ca proiectul să încorporeze mai multe servicii. Astfel, am dori să adaugăm un segment de leasing operațional prin care consumatorii să poată cumpăra o mașină nouă sau second-hand, oferindu-i posibilitatea să o închirieze pe platformă pentru a acoperi o parte din costurile leasing-ului. În același timp, dorim să dezvoltăm o comunitate de useri care să revină pe platformă de fiecare dată când au nevoie de un mijloc de transport, în speranța că din ce în ce mai multe persoane vor renunța la mașina personala în favoarea închirierii uneia, numai atunci când au nevoie.
Sunt sigur că ne place ideea însă cel mai tare ne este frică de cel căruia i-am închiria mașina noastră și probabil mulți s-ar lega de ideea că în România oamenii nu știu să respecte bunurile primite în chirie.
Pentru aceasta se pot găsi soluții și nu este necesar să închiriem o mașină oricui. Putem alege cui închiriem și putem cere diferite informații prin care să aflam mai multe despre cel care solicită acest serviciu. Ulterior, pot exista feedback-uri în platforma online și putem alege detașat să închiriem doar celor de bună credință.
P.S. În România, în ultimii ani am observat o evoluție în ceea ce privește respectul între oameni.
Photo credit: www.myyp.com/Blog
Author

Detectiv și vizionar al valorilor (in general) umane, îmi place să mă dedic lucrurilor care aduc plus valoare celor din jur. Promovez profesionalismul și apreciez inițiativele deștepte care restartează societatea!